 צילום: איתי כהן
|
בחטיבה המרחבית גנזו תוכנית להקמת כביש חדש לכלי רק"ם בסמוך לגבול לבנון. ההחלטה, פרי שיתוף פעולה מתמשך עם רשות הטבע והגנים, תמנע פגיעה בפרחי אירוס וסחלב נדירים הצומחים בגבעה באזור
גבעה סמוכה לגבול ישראל-לבנון, הנחשבת בית-גידול לאירוסים ולסחלבים נדירים, ניצלה מפגיעה בזכות שיתוף פעולה בין החטיבה המרחבית חירם לפקחי רשות הטבע והגנים. החטיבה תכננה לסלול על הגבעה ציר תנועה לטובת כלים משוריינים ואמצעים כבדים אחרים, אך לבסוף החליטה לאמץ את תוכניתו של הפקח האזורי, ולהרחיב שבילים קיימים.
ההידברות עם אנשי ההנדסה בחטיבה ובאוגדה 91, הובילה להתחשבות בתנאים הסביבתיים, כך שהציר המיועד ייסלל בצמוד לכבישים קיימים, באזורים פתוחים. בחטיבת חירם העריכו כי גניזת התוכנית המקורית להקמת ציר חדש ושדרוג המעבר הישן כחלופה - תביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים.
"אנחנו מנסים להתחשב באופן עקבי בגורמים הירוקים, ואחד השיקולים המנחים אותנו, לצד הפן המבצעי, הוא השמירה על הטבע. אנו מקפידים תמיד לחזות מראש מהן ההשפעות הצפויות של יוזמות הבנייה על הסביבה", סיפר קצין ההנדסה של חטמ"ר חירם, רס"ן דוד אזולאי. "מתקיים שיתוף פעולה הדוק עם הפקחים, שמסייעים לנו במרבית העבודות שאנו יוזמים".
לדברי פקח הגליל המזרחי ברשות הטבע והגנים, אביעד בלסקי, הגבעה המדוברת שוכנת בשטח פתוח ומיוחד, ולכן הוצע ציר חלופי שיביא לפגיעה מצומצמת בטבע. "גורמי ההנדסה גילו גמישות רבה, ובוודאי שבחטיבה שמחו לגלות כי הפתרון שהצגנו גם חוסך ימי עבודה רבים", אמר בלסקי.
"כשאנחנו מחפשים מקומות חדשים לסלילת צירים, החשוב ביותר הוא לוודא מהו המיקום הטוב בהיבט המבצעי והביטחוני, אבל לא פעם השיקולים הירוקים מכתיבים שינויים", ציין רס"ן אזולאי. "יש לנו ארץ קטנה וצריך לשמור עליה. לעתים קשה לשים לב שיש חיים אחרים, מעבר לצבא".