צילום: איתי כהן
|
מילואימניקים יעברו קורס ריענון בן מספר שעות, ואילו חיילים בסדיר יוסמכו במתכונת מזורזת יותר. ההוראה גובשה בעקבות התהפכות נגמ"ש אשתקד, בה נהרג איש המילואים אסף וקסמן ז"ל. רק חייל שהשתתף בקורס פיקודי והוכשר כמפקד נגמ"ש יורשה מעתה לנהוג בו
נהגי נגמ"ש במילואים שלא תפעלו את הכלי במשך שנים - לא יאבדו עוד את רישיונם באופן אוטומטי. הוראה חדשה של קצין החי"ר והצנחנים הראשי, תא"ל יוסי בכר, קובעת כי מילואימניקים שהוכשרו לנהיגה על נגמ"ש, אך לא עסקו בכך בחמש השנים האחרונות - יחויבו להשתתף בקורס ריענון בן שעות ספורות, שימנע את אובדן רישיון הנהיגה על הכלי.
ההנחיה החדשה גובשה בעקבות התהפכות נגמ"ש בחודש נובמבר אשתקד במהלך אימון ברמת הגולן. בתאונה נהרג רס"ל אסף וקסמן ז"ל, איש מילואים, ונפצעו שישה נוספים. לאחר המקרה, הנחה מפקד זרוע היבשה את תא"ל בכר לפרסם הוראה המתייחסת להכשרת בעלי תפקידים הנוגעים לנגמ"שים.
בתום עבודת מטה ממושכת, הוחלט לשנות את הנהלים הקיימים, ולחדש את כשירות נהגי הנגמ"ש באמצעות קורס ריענון. נהגים במילואים יידרשו לעבור השתלמות בת שבע שעות, המשלבת תכנים עיוניים ונהיגה בשעות היום והלילה, בעוד שחיילים בשירות סדיר יוסמכו לאחר קורס בן שלוש שעות וחצי בלבד.
בטרם הוצאת ההנחיה החדשה, נשלל רישיונו של כל נהג שלא תרגל את מיומנויותיו במשך תקופה ממושכת. לדברי מ"מ רע"ן הכשירויות במקחצ"ר, רס"ן ערן עמיר, המהלך החדש רלוונטי כמעט לכל יחידה לוחמת, מפאת השימוש התכוף בנגמ"שים.
ההוראה מבהירה גם כי רק חייל שהשתתף בקורס פיקודי והוכשר כמפקד נגמ"ש יהיה רשאי לנהוג בכלי. זאת, פרט למשוריינים מסוג אכזרית ונגמ"ש אם-113.
בתוך כך, שונתה תפיסת ההפעלה בנוגע להעמסת נגמ"שים ולפריקתם, והוחלט לצמצם את ביצוען לאחר רדת החשכה, ולהתנותן באישור אל"ם ומעלה. בנוסף, נקבע כי ענף המקצועות בבית-הספר למ"כים ולמקצועות החי"ר ימונה לגוף הבלעדי המורשה להכשיר נהגי נגמ"ש ולהנפיק להם רישיונות נהיגה לנגמ"חון ולנקפדון.