 צילום המחשה: חגי הירשפלד
|
התוכנה המיוחדת, שמפתח אגף התקשוב, תשקלל נתונים שונים, בהם ימי מחלה, חופשות וימי מילואים. חיילים שנסעו למטרה פרטית יזומנו לבירור אצל מפקד היחידה. נבחנת אפשרות להפעלת מערכת דומה לצורך פיקוח על הנסיעות באוטובוסים
מפקדים יוכלו בקרוב לקבל רשימה המפרטת מי מחיילי היחידה נסע ברכבת שלא במסגרת שירותו הצבאי. אפשרות זו תמומש לאחר שיסתיים תהליך הפיתוח של מערכת חדשה, המסוגלת לאתר חריגות בנתונים שמעבירה רכבת ישראל לצה"ל. מחלקת לשם של אגף התקשוב עוסקת בימים אלו בתכנון האמצעי הממוחשב, שצפוי להיכנס לשימוש עוד במהלך השנה הקרובה.
התוכנה, שמפותחת בשיתוף אגף הלוגיסטיקה, הרפואה והמרכזים ואגף משאבי האנוש, נועדה למנוע מחיילים ניצול של נסיעות החינם שלא לצורך ביצוע תפקידם - ובכך לחסוך מיליוני שקלים. המערכת החדשה תאפשר למפקדים לעקוב אחר רכישות הכרטיסים המתבצעות באמצעות תעודת החוגר, ובעקבות השימוש בה אף תתאפשר נקיטת צעדים משמעתיים נגד חיילים המנצלים למטרות פרטיות את הנסיעה בחינם ברכבת, לה הם זכאים מתוקף שירותם.
האמצעי ישקלל את כלל הנתונים הקיימים במאגר, בהם ימי חופשה, ימי מחלה (גימ"לים), ימי מילואים ותוקף תעודת החוגר, ומעצם כך יהווה כלי יעיל למניעת נסיעות חריגות. "אין לנו כל כוונה לפגוע בפרטיות המשרתים, אך ישנם מצבים שבהם הפרט מנצל את הפרצות שקיימות בשיטה הנהוגה", הסביר ראש מחלקת לשם, אל"ם עופר לוינגר. "אנחנו מצפים מחייל הנמצא בחופשה או מקצין הזכאי להחזרי נסיעה ברכב פרטי - שלא להשתמש כלל בשירותים שמציעה רכבת ישראל".
נסיעה שתוגדר כחריגה תועבר לידיעת מפקד היחידה, שיחויב לזמן את החייל הרלוונטי לבירור, על מנת לבדוק האם אכן מדובר בנסיעה שלא לצורך ביצוע תפקידו. "כך נוכל להבחין בין המקרים השונים, שכן חייל חולה עשוי לנסוע ברכבת כדי להגיע למרפאה, ואילו קצין המקבל החזרי נסיעה יכול להעדיף לנסוע ברכבת לפעילות מבצעית מאשר במכוניתו", ציין אל"ם לוינגר.
במקביל, מתכננים בצה"ל לפתח כלי דומה לפיקוח על נסיעות החיילים באוטובוסים. עם זאת, גורמים שונים ציינו כי יוזמה זו תמתין עד להתקנת המערכות הממוחשבות לתשלום בעבור נסיעה בתחבורה הציבורית. "כשהמדינה תחייב בחוק מחשוב של הנסיעות באוטובוסים, נתקדם בתוכנית ונחסוך סכומים בהיקף גדול", הבהיר אל"ם לוינגר.