 צילום: חגי הירשפלד
|
אמצעי ביטחון הותקנו באוטובוסים של אגד בבירה. מחסום אוטומטי הותקן
בדלת הכניסה כדי לאפשר סינון נוסעים, והשורות הקדמיות מוגנו מפיצוץ
מערכת הגנה מפני מחבלים מתאבדים הותקנה באוטובוסים של חברת אגד בירושלים. האמצעים החדשים, שפותחו על-ידי חברת תעש, מאפשרים לנהג לבחון ביסודיות את הנוסעים העולים לאוטובוס ולמנוע כניסה של אדם חשוד.
כחלק ממערך הביטחון, מוגנו השורות הקדמיות באוטובוס מפני פיצוץ תופת. מטרת מערכת ההגנה החדשה אינה לנטרל פיצוץ מטען נפץ, אלא לעצור את המחבל מלעלות לאוטובוס. בחלל הכניסה של כל אחד מהאוטובוסים הוצב מחסום אוטומטי הנשלט על-ידי הנהג, והדלתות האחוריות הוחלפו בדלתות חד-כיווניות המאפשרות יציאה בלבד. כך, יכול הנהג לבדוק כל נוסע, מבלי לחשוש כי גורם חבלני יצליח להתגנב מהדלת האחורית. בעתיד אף ישודרגו יכולותיה של המערכת וישולבו בה חיישנים אוטומטיים לגילוי חומרי נפץ וחומרים כימיים מסוכנים.
במקרה שהנהג או שאחד החיישנים יזהו גורם עוין או חומר מסוכן, יופעל מנגנון הסגירה המיוחד שהותקן על דלת הכניסה, וזו תיסגר בתוך שניות אחדות על מנת להדוף את המחבל אל מחוץ לאוטובוס. במקביל, מוגנו תא הנהג וכיסאות הנוסעים בשורות הקדמיות בשיטה מיוחדת, כך שפיצוץ מחוץ לחלל האוטובוס - במקרה שהמחבל הנדחף החוצה יתפוצץ בכל זאת - לא יגרום כלל לפגיעה פיזית בבני-אדם. "כאשר המחבל מצליח להגיע לתוך מקום סגור, כמו אוטובוס, כל הנוסעים עלולים להיפגע", הסביר מנכ"ל תעש, אבי פלדר. "לעומת זאת, אם הפיצוץ מתרחש במקום פתוח, כמות הפצועים יורדת באופן דרמטי".
בתהליכי פיתוח המערכת, שבוצעו במשך שלוש השנים האחרונות, הושקעו מיליוני שקלים. התקנת אמצעי הביטחון בחלק מקווי התחבורה של עיר הבירה נעשתה במסגרת פיילוט. במידה שהטמעת המערכת תשביע רצון, יוחלט בעוד מספר חודשים האם לרכוש את המערכת באופן נרחב יותר במטרה להציבה בכל מערך התחבורה הציבורית בישראל. הפיילוט בירושלים, אגב, מהווה גם תקדים מסוים: לראשונה תופעל מערכת טכנולוגית למניעת פיגועים על-ידי אזרחים ולא בידי אנשי כוחות הביטחון.