 צילום: חגי הירשפלד
|
חגורות בטיחות הותקנו בחודשים האחרונים במאות כלי רכב מבצעיים, במסגרת פרויקט מיוחד של מפעל הרכב במרכז השיקום והאחזקה הצה"לי. הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, הורה לאסור את השימוש בכלי רכב בהם חסרה חגורת בטיחות. הנחיה זו הופצה בקרב כלל היחידות בעקבות מותו של סמ"ר יריב אמיתי ז"ל, לוחם בגדוד 13 של חטיבת גולני, שנהרג בהתהפכות האמר לפני ארבעה חודשים.
החלטת הרמטכ"ל על השבתת כלי הרכב התקבלה לאחר שבתחקיר התקרית צוין במפורש כי במידה שהחייל היה חגור בחגורת בטיחות -מותו היה נמנע. "בעקבות יישום ההוראה, נמנע מיחידות רבות, ובמיוחד מכוחות לוחמים, לנסוע בכלי רכב ממוגנים", ציין מפקד מפעל הרכב, סא"ל אילן קרן. לאור זאת, החליטו במפעל להתקין באופן מידי אמצעי בטיחות בדגמי הסופה, ההאמר והאביר שאינם מצוידים בחגורות. בימים אלו מותקנות חגורות בטיחות גם בכלי רכב ייעודיים לשעת חירום, המשמשים מעת לעת לצורכי אימונים, הכשרות או למטרות מבצעיות אחרות.
בתוך כך, יותקנו כיסויי ברזנט חדשים ברכבי הסיור שבהם עושים שימוש חיילי עוצבת אדום. "חלק מכלי הרכב האלו פתוחים לחלוטין, וכתוצאה מכך נחשפים הנהגים והחיילים לתנאי מזג אוויר קיצוניים", הסביר סא"ל קרן. כמו כן, הוצבו מערכות התזה מיוחדות בכלי הרכב המשמשים את כוחות הצבא ביהודה ושומרון. אמצעים אלו מפרישים חומר ממיס צבע בלחיצת כפתור פשוטה. "לעתים מושלך צבע לעבר שמשות הכלים במטרה לחסום את שדה הראייה של הנהגים", נימק סא"ל קרן. "הפיתוח החדש ימנע מצב כזה, ויאפשר ללוחמים להמשיך במילוי תפקידם מבלי שתוסח דעתם". שורת האמצעים שהותקנו במפעל הרכב פותחו בשיתוף מחלקת הציוד הלוגיסטי של אגף הלוגיסטיקה, הרפואה והמרכזים, והחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה.