|
יחידת האלפיניסטים של פיקוד הצפון החלה לעשות שימוש בכלי רכב ייעודי לפינוי אשפה, המסוגל להתמודד עם תנאי שטח קשים במיוחד. הרכב החדש מבוסס על פלטפורמת "בי-וי-206" - כלי זחלילי מתוצרת שוודית, שהוסב למשימה החדשה על-ידי הוספת מגבה (ג'ק), המסוגל לשאת משקל כולל של 1250 קילוגרם.
הצורך ברכב מסוג זה התעורר כבר לפני כשנתיים, עת נדרשו הלוחמים לפנות אשפה מארבעה מוצבים בחרמון, שהגישה אליהם נחסמה בגלל השלג הרב. החיילים לא הצליחו להגיע אליהם עם כלי רכב רגילים, ובשל כך התפתחו במוצבים מחלות, בעיות תברואה, ריחות מצחינים, ואף נוצר חשש לזיהום הסביבה.
"הצגנו את הדגם הראשון לאחר חצי שנה בלבד של עבודה, אך נאלצנו להמתין לשלג הנוכחי כדי לבחון את פעילותו", סיפר רע"ן הרק"ם בחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה, סא"ל דורון סגל. עם כניסתו לפעילות של רכב הפינוי החדש, הוצב מיכל מיוחד בסמוך לכל אחד מהמוצבים בחרמון, שקיבולתו הותאמה לכלי הפינוי. כעת, יכולים הלוחמים להשתמש ב"בי-וי-206" על מנת לאסוף מתוך המוצב את המיכל המלא, לרוקן את האשפה במקום המיועד לכך ולעלות בחזרה למוצב עם המיכל הריק.
לדברי גורמים בזרוע היבשה, הביא הפיתוח החדש לחיסכון כספי משמעותי. עלות הסבתם של כלי הרכב השוודים נאמדת ב-150 אלף שקל, בעוד שעלות רכישתו של כלי משומש המיועד למשימה היא כ-550 אלף שקל. "זה רעיון יפה, המשרת אותנו נאמנה במוצבים", ציין מפקד יחידת האלפיניסטים, סא"ל (מיל') שמעון פריינטה. "בנושא הזבל תמיד הודינו שנכשלנו, ועכשיו אנחנו עובדים בצורה נכונה. זה גם נותן לנו השראה לפיתוחים נוספים, ואולי להסבת הכלי לאמבולנס".