 צילום ארכיון: עמוס חלפון
|
"קופסאות שחורות" יותקנו בכלל כלי הטיס של חיל האוויר - כך הוחלט באחרונה במטה החיל. מטרת המהלך הנה לאסוף נתונים מקיפים על התנהלות הטיסות, שיאפשרו לבחון דפוסי טיסה ולחקור תאונות בטיחות. כיום, מותקנות "קופסאות שחורות" רק במטוסי התובלה של חברות התעופה האזרחיות.
המערכות יתעדו את כל המתרחש במהלך הטיסה, ואף יאגרו את המידע ב"חוות זיכרון" מיוחדת, בדומה לתהליך הנהוג במטוסי הנוסעים. במציאות הקיימת כיום, מותקנות בכלי הטיס של חיל האוויר מערכות תחקור המספקות תוצר דומה, אך "הקופסה השחורה" עמידה יותר מאמצעים אלו ומסוגלת לשרוד תנאים קיצוניים, בהם התרסקות. "'הקופסה השחורה' תאפשר לגבש פרופיל בעבור כל טייס, ולבחון את הרגלי הטיסה של קבוצה מסוימת באופן רוחבי", הסביר מ"מ רע"ן בטיחות הטיסה במינהלת הבטיחות ובקרת האיכות (מבק"א) של חיל האוויר, רס"ן ניר. "בעזרת המערכת החדשה נוכל לאתר נקודות גאוגרפיות שזוהו באופן גורף כבעייתיות לטיסה. כך, נוכל לפרסם הנחיות, תורות ושיטות נוחות יותר, הן לטובת אוכלוסיית צוות האוויר והן בעבור כלי הטיס עצמם".
במקביל, מפותחת בימים אלו מערכת לדיווח על אירועי בטיחות באוויר וביבשה. עם שילובה, יוכל כל טייס, נהג או חייל אחר בחיל האוויר, שהיה מעורב בתאונה אווירית או קרקעית, להזין את פרטי האירוע בתוכנה, שתפיץ את המידע לכלל המעוניינים. במקרים שבהם איש צוות אוויר היה מעורב בתאונה, תציג המערכת גם את מספר שעות הטיסה שצבר ביחס לכמות האירועים הדומים בהם היה מעורב בעבר. לרשימת התפוצה יועברו נתונים מדויקים יותר, המנתחים את התאונה הן על-פי נתוניו האישיים של הטייס והן על בסיס נקודות ציון גאוגרפיות, זמנים שונים, מהירות הטיסה וגובהה.
"יידוע המפקדים בנוגע לתנאים או לאזורים שבהם התרחשו תאונות רבות עשוי להשפיע על ההיערכות לטיסה או לנהיגה, ולעודד תדרוך מעמיק ויסודי יותר של החיילים", ציין רס"ן ניר.