
|
חרגת מחוקי התנועה בעת שנהגת ברכב צבאי? בקרוב יקבל מפקדך הודעת אס-אם-אס עם פרטי העבירה - ישירות למכשירו הסלולרי. המהלך המתקדם ייושם עם התקנת מערכות "עוזר נהג אלקטרוני", שיבחנו את דפוסי הנהיגה של החיילים ויתריעו על הפרת חוקי תנועה. צעד זה נועד לצמצם את שיעור תאונות הדרכים שמבצעים נהגים במדים, וכן אמור לסייע לחיילים להטמיע את כללי הבטיחות בכביש.
יעילות המכשיר נבדקת בימים אלו ממש כחלק מפיילוט המתקיים ביחידות שונות. 1,000 מכשירים הותקנו בכלי רכב צבאיים במסגרת תוכנית ההרצה, מתוכם 700 שישולבו במכוניות שבהן נעים בחיל האוויר.
האמצעי החדש יותקן בכלל כלי הרכב המבצעיים ובמכוניות האישיות של המפקדים. קוד אישי יונפק בעבור כל מכונית, והוא יוזן למכשיר לפני כל נסיעה. האביזר הטכנולוגי המפותח יתעד את האופן שבו נוהגים החיילים, יציג את דפוסי הנסיעה של המשתמשים, ואף ידרג את רמת הבטיחות בה הם נוהגים. קבלת המשוב תחל לאחר כחודשיים מהתקנת המכשיר, במטרה למדוד את פעולות הנהגים לאורך זמן ממושך יחסית.
האצות, פניות חדות או בלימות פתאומיות יוזנו מידית למחשב, שיבדוק האם נעשתה הפרה של חוקי התנועה או של כללי הבטיחות. המידע יהיה זמין מאוחר יותר ברשת האינטרנט, כדי שהנהג יוכל לשפר את הרגליו, בעוד שנתונים חיוניים ובהולים המתייחסים להפרה בוטה של החוקים - יועברו בהודעת אס-אם-אס למפקדו הישיר של החייל. המערכת תאפשר גם לזהות את המיקום הגאוגרפי של הרכב - יכולת שתנוטרל במכוניות ששייכות למפקדים.
"מטרת המכשיר היא לאפשר לנהגים ללמוד ולהשתפר מנסיעה לנסיעה", הסביר רע"ן הבטיחות הקרקעית במינהלת הבטיחות ובקרת האיכות של חיל האוויר, סא"ל יהודה עמוסי. "האחריות ליישום הלקחים מוטלת כמובן על החיילים עצמם".
את הפרויקט כולו מובילה מבק"א חיל האוויר, בשיתוף זרוע היבשה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הטכניון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומכון התקנים הישראלי. בימים אלו בודקות את השימוש במכשיר גם מספר חברות מסחריות.