שבוז חיילים
חיפוש
חיפוש חיפוש חיפוש
מתגייסים חיילים משוחררים סטודנטים דרושים פורומים מגזין לימודים
שבוז ראשי   >>  מגזין חיילים | שבוז   >>  האם חיל האוויר עומד בפני מהפכה?
המדריך למתגייס
חדשות
כתבות מגזין
ד"ש מצולם
פגישה אישית
לוחם בכותרות
נספח צבאי
גיבור בשבוע
העולם הערבי
שירות ב"במחנה"
סקר מומלצי שבוז חיילים
מהו המאכל הכי טעים במנת קרב?
האם חיל האוויר עומד בפני מהפכה?
נשקלת יצירת מפקדה משותפת ל-669, שלדג ומערך הנ"מ
שיר כהן, ‏יום שישי ‏08 ‏פברואר ‏2008
הבסיס הטכני בחיפה
צילום: חגי הירשפלד

האם חיל האוויר עומד בפני שורת שינויים ארגוניים משמעותיים במהלך השנים הקרובות? 15 צוותי חשיבה שהוקמו באחרונה בחיל נועדו להוביל לייעולו, תוך מיצוי מרבי של משאביו, מיקוד יכולותיו ושיפור התפוקות שלו.
במסגרת ההתייעלות הכלכלית הכוללת של צה"ל, יידרש גם החיל הכחול לצמצם את תקציבו בחצי מיליארד שקל לאורך חמש השנים הבאות. תהליך זה מהווה חלק מהתוכנית הרב-שנתית שהוגשה באחרונה, לאחר שוועדת ברודט - שבחנה את תקציב הביטחון כולו - קבעה כי נתח מסוים מכספי החיל אינו מנוצל ביעילות מקסימלית. על יישום צעדי השיפור יופקדו הצוותים החדשים, המכונים "צוותי מאו"ר" (מיקוד, איכות ורה-ארגון), שבראשם עומדים קצינים בכירים בחיל, המשמשים מפקדי בסיסים, ראשי מחלקות או ראשי להקים.
אחד המהלכים המרכזיים הנבדקים כעת הוא הקמת מפקדה קרקעית, שתאגד בתוכה את מערך כוחות הנ"מ, את יחידות הבקרה, את יחידת שלדג ואת יחידת החילוץ והפינוי בהיטס 669. "ליבת העיסוק של החיל אינה קרקעית, ולכן אנו שואפים לאחד את היחידות שפועלות ביבשה, מכיוון שקיים ביניהן מכנה משותף רחב ביותר", הסביר רע"ן התכנון בחיל האוויר, סא"ל י'. "כך, בין היתר, נוכל לחזק את תהליך ההתייעלות החילי כולו".
לצד זאת, ציינו גורמים בחיל כי עבודת המטה המתבצעת בימים אלו תנסה לתת מענה להבדלים המהותיים הקיימים בין הפעולות השונות שבהן מתמחות היחידות המיועדות להתכנס למפקדה אחת. לדברי הגורמים, בעוד שמערך כוחות הנ"מ עוסק בהגנת שמי המדינה, בדומה ליחידות הבקרה האוויריות, משימותיהן של היחידות 669 ושלדג שונות בתכלית.
שינויים נוספים נבחנים בבסיס הטכני של החיל בחיפה, ואלו יידונו כבר במהלך החודשים הקרובים. כלל היחידות השוכנות בבסיס הטכני יועתקו לאחד מהמחנות הדרומיים של החיל, אולם המכללה הטכנולוגית (בית-הספר הטכני) הממוקמת בבסיס, בה מוכשרים שוחרי חיל האוויר, צפויה להישאר במקום, בעוד שהאחריות לתחזוקתה השוטפת, כמו גם לתפעולה ולהדרכות המתקיימות בה - יתבצעו על-ידי אזרחים.
אפשרות נוספת שתיבדק הנה "הפרטת" תחומי פעילות ביחידות אחרות של החיל והעברתם לידי גופים פרטיים, בהם מערך האחזקה בשדה דב וגפי הרכב והציוד הקרקעי בכלל הבסיסים ברחבי הארץ. ביחידות אלו יועסקו טכנאים ומכונאים אזרחים - ולא לובשי מדים, כפי שקיים כיום. 

מתכוננים לעשור הבא

חיל האוויר משקיע משאבים רבים בתכנון תצורתו בשנת 2015, בהתאם להתפתחויות הצפויות. בשנה זו, מעריכים בזרוע, ישתנו לחלוטין מספר כלי הטיס, כמות הטייסות ומיקומן. עבודת מטה המרוכזת בחיל תשקול האם יש לבצע פריסה מחודשת של הטייסות בין הבסיסים השונים עוד קודם לכן, הן משיקולים מבצעיים והן מהיבטי תחזוקה.
טייסות המינהלה עשויות אף הן לעבור תמורה ולהפוך ל"טייסות משאבי האנוש", הכוללות גפים האחראיים על שירותי כוח האדם, התזונה, הדת, האפסנאות, הפסיכולוגיה והרפואה. האחריות לכלי הרכב בבסיסים, אגב, צפויה להיות של טייסות התחזוקה, שידאגו לתפעולם התקין באופן שוטף.
"כלי הטיס המצויים ברשותנו משתנים משנה לשנה, משום שהטכנולוגיה מתפתחת בצעדי ענק", סיפר ל"במחנה" ראש מחלקת הנדסת כלי הטיס בחיל האוויר, אל"ם אדו סטרול. "עם זאת, כוח האדם בכל המערכת הצבאית מצטמצם עם הזמן, ונוצרות בעיות חדשות להן יש למצוא מענה הולם".
משיקולים אלו ואחרים, הוחלט באחרונה על איחוד מערך האחזקה של בסיסי החיל הממוקמים במרכז הארץ: תל נוף, פלמחים וחצור. הצוותים הטכניים והתחזוקתיים של כל טייסת יעסקו מעתה בטיפול בכלי טיס מאותו דגם, השייכים לטייסת נוספת בבסיס, או אף לטייסת באחד הבסיסים הסמוכים. "ריבוי תקלות מכניות באחת הטייסות הוא מצב אפשרי, שעלול לגרום לכך שהמטוסים ממתינים לטכנאים שיתפנו בעבורם, בעוד שבטייסת אחרת, אפילו באותו הבסיס, הצוות המכני פנוי לעבודה", הסביר אל"ם סטרול, שמוביל את תהליך היישום החילי של צעד זה. "מערך האחזקה יוכל כעת ליצור התייעלות משמעותית, שעיקרה חלוקה נכונה של העומס בין כל הטייסות". 
כחלק משדרוג מערך האחזקה, יוגדרו לראשונה נהלים לתפעול טייסות התחזוקה בבסיסים ולניהולן, שיחייבו את כל המפקדים. "כיום, מוסמך כל מפקד בסיס לעצב את טייסות התחזוקה כראות עיניו. מציאות זו יצרה פערים מהותיים בין הטייסות השונות", קבע אל"ם סטרול. "הסטנדרט החדש יאחד את כלל הטייסות בחיל למבנה מוסכם, ויגדיר במפורש מהן סמכויות המפקדים".

מתאמנים על יבש

מגמה אחרת שתופסת תאוצה בימים אלו, וגם לה היבטים של חיסכון תקציבי, היא שילוב סימולטורים בהכשרות לוחמי הנ"מ, מפעילי כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים) ואפילו בהסמכת נהגי המשאיות.
בחיל שואפים להרחיב את שעות התרגול במאמנים, על חשבון הניסיון בפועל - גם אם מדובר בשעות טיסה. היעד העדכני שהציבו בכירים בחיל: המרת עשרה אחוזים מכלל שעות האימון בכלי הטיסה - בשימוש בהדמיות השונות. התוכנית, שעתידה לצאת לפועל רק בשנת 2010, אושרה השבוע במשרד הביטחון, והוקצה לטובתה תקציב התחלתי של 250 מיליון שקל.
פרט לחיסכון בעלויות ובמשאבים כתוצאה מצמצום שעות התרגול "הרטוב", נועד הפרויקט להכין את החיילים המשרתים בתפקידי מפתח להתמודדות עם מצבי הקיצון המאפיינים את תפקידיהם. "בסיטואציות לא מעטות, כמו טיסה ואפילו נהיגה, ההתנסות הראשונה יכולה להתרחש דווקא בשעת חירום", ציין אל"ם סטרול. "אנחנו מעוניינים לאפשר לכלל הלוחמים והמפעילים לחוות עוד קודם לכן מצבי קיצון וחירום, על מנת להכשיר אותם להתמודד עם התרחיש הגרוע מכל".
במסגרת התוכנית, יירכשו סימולטורים חדישים, שידמו את טיסות הכטב"מים והמטוסים צופית, קוקייה, ברק וסופה, וכן ישודרג מאמן הטיסה הנוכחי של מסוקי הסער. בנוסף, יגיעו נציגים של החיל למרכז אימונים במדינת אלבמה כדי לעשות שימוש בסימולטור של מסוק השרף, המפותח בימים אלו בארצות הברית. במקביל, תוקם "חוות מאמני טיסה", בה יוצבו מספר סימולטורים ייעודיים לאנשי המערך הקרבי. במתחם זה יוכלו הטייסים להתאמן ביחד ולדמות מבנה של טיסת קרב, או לחלופין "להתחרות" במטרה לדמות טיסה מול כוח אויב.
מהפכת המאמנים נותנת אותותיה בהיבטים נוספים: לראשונה יוכשרו קציני השליטה והבקרה ביחידת שיתוף הפעולה של חיל האוויר באמצעות סימולטור המדמה מרחב טיסה אווירי בתנאים קיצוניים או בעת פעילות שגרתית. מאמן הבקרה מופעל על-ידי חיילים המדמים טייסים ונווטים ונלחמים בקרבות אוויריים, בשעה שגם הכוחות הקרקעיים פועלים ב"שטח". התרגולים המשותפים מתועדים, כך שעם תום ההתנסות יבוצעו תחקור והפקת לקחים.
ההחלטה על שילוב הסימולטור בפרק ההכשרה התקבלה במסגרת יישום לקחי מלחמת לבנון השנייה, בה עלה הצורך לאמן את קציני השליטה והבקרה למיומנות מרבית במרחב שבו מתרחשת לחימה אווירית וקרקעית בעת ובעונה אחת. הקורס החדש נפתח באחרונה במרכז להדרכה, לבקרה ולפיקוח בבסיס עובדה. מאמן הבקרה מופעל זה כשנה לצורך הכשרת מש"קי הבקרה האווירית, הבקרים ביחידות הבקרה וחניכי בית-הספר למקצועות התעופה.

 
תגובה לכתבה  שלח לחבר  גרסת הדפסה 
כתבות נוספות
המטכ"ל נפרד מאולמרט: "הענקת את חופש הפעולה הדרוש"
במקשנ"ר מתכוננים להגברת שימוש בטנקים בשטחים בנויים
החום בשיא: גולני זכתה לביקוש הגבוה ביותר בתולדותיה
שיעור נפגעי ההלם במבצע בעזה - הנמוך בתולדות צה"ל
המל"מ: חמאס מחפש ראיות לשימוש בתביעות בין-לאומיות
יותר ממחצית מנקודות הבידוק באיו"ש יפונו עד ספטמבר
12345678910הבא
שבוז הוא פורטל המיועד למתגייסים, חיילים וחיילים משוחררים. שבוז כולל מידע מעודכן ורלוונטי על צו ראשון. תפקידים, קורסים, מיונים, תאריכי גיוס, רשימת ציוד, טירונות, חיל השריון, חיל רגלים (חי"ר), חיל תותחנים, חיל הנדסה (הנדסה קרבית), חיל הים, חיל הרפואה, חיל האוויר, חיל החימוש, חיל שלישות, חיל החינוך, חיל המודיעין, מג"ב, גולני, אגוז, שלדג, סיירת מטכ"ל, 669, דובדבן, עוקץ, חובלים, קצין העיר, בית החייל, משכורת צבאית, חר"פ, גימלים, קצונה, הנחות לחיילים, עבודה מועדפת, פיקדון אישי, מענק שחרור, פסיכומטרי, בגרויות, כנס משתחררים ועוד.