 צילום: חגי הירשפלד
|
מערך הבט"ש של אוגדה 91 בפיקוד הצפון קיבל בחודשים האחרונים חיזוק משמעותי, עם השתלבותם של עשרות ג'יפים ייעודיים לסיור מסוג "דוד" ו"אוגרה".
לאור הגדלת מספר כלי הרכב המשתתפים בכל סיור ובעקבות הפעילות המאומצת של רכבי הבט"ש, שכל אחד מהם גומא בממוצע כ-3,500 קילומטר לחודש, החלו באוגדה 91 בהחלפת הסופות הממוגנות בעשרות הג'יפים החדשים. "עם הגברת הפעילות לאורך הגבול, התעורר הצורך במתן מענה הולם לצורכי היחידות", הסבירו השבוע גורמים המעורבים בנושא. "החיזוק שקיבלנו עם הכנסת כלי הרכב החדשים, יתרום משמעותית לשיפור הסיורים בגבול, ויסייע להוציא משימוש את הכלים הישנים יותר".
חלק מרכבי ה"דוד" וה"אוגרה" כבר שולבו בסיורים השוטפים, בעוד שכלי רכב נוספים עתידים להצטרף בהדרגה לאוגדה ולעמוד לרשות החיילים בפעילות השוטפת.
יתרונותיו המרכזיים של ה"דוד" טמונים בכוח הרב שמספק המנוע ובמיגון המודולרי המותקן על גבי הג'יפ. לעומתו, כל דגם "אוגרה" מורכב במלואו במפעל היצרן, ומגיע לישראל כשהוא כשיר לשימוש מידי, אך קודם לכן עוברים כלי הרכב תהליך שדרוג במרכז השיקום והאחזקה הצה"לי.
על ה"אוגרה", דגם חדש של האמר, ניתן להציב את מערכת ה"קטלנית", המאפשרת לבצע ירי מא"ג או מקלע כבד, ללא חשיפת היורה לפגיעת אויב. ה"קטלנית" מותקנת על גג הג'יפ ומאפשרת ירי מסיבי ומדויק על גורם חבלני המסכן את רכבי הפטרול. "ההאמרים החדשים הם בעצם הטנקים של האוגדה", הסבירו בפיקוד הצפון. "תפקידם העיקרי הוא לסייע לחוליות הסיור כשהן עומדות בפני סכנה".
בימים אלו נשקלת האפשרות להוציא משימוש את רכבי הסופה הוותיקים במהלך השנים הקרובות ובאופן הדרגתי. עבודת מטה שתיערך בנושא תבחן האם עלות התיקונים שדורשים כלי הרכב עולה על היתרון בהחזקתם, ותקבע סופית האם משתלם וכדאי להוציא את הסופות ממערך האחזקה.