שבוז חיילים
חיפוש
חיפוש חיפוש חיפוש
מתגייסים חיילים משוחררים סטודנטים דרושים פורומים מגזין לימודים
שבוז ראשי   >>  מגזין חיילים | שבוז   >>  על מה בזבזו החיילים את משכורתם?
המדריך למתגייס
חדשות
כתבות מגזין
ד"ש מצולם
פגישה אישית
לוחם בכותרות
נספח צבאי
גיבור בשבוע
העולם הערבי
שירות ב"במחנה"
סקר מומלצי שבוז חיילים
מהו המאכל הכי טעים במנת קרב?
על מה בזבזו החיילים את משכורתם?
מנתוני מועדון "יותר" עולה: הביגוד וההנעלה במקום הראשון
ניר קוסטי, ‏יום שישי ‏01 ‏פברואר ‏2008
מתלבשים

כמחצית מסך ההוצאות הכספיות של חיילי החובה מוקצות מדי חודש לרכישת ביגוד והנעלה, לתשלום חשבון הטלפון הסלולרי ולבילויים במסעדות ובבתי-קפה - כך עולה מפילוח הנתונים השנתיים של מועדון ההטבות "יותר" של האגודה למען החייל. סיכום בזבוזי החיילים לשנת 2007 בוצע באמצעות בחינת ההוצאות הכספיות של עשרות אלפי חיילים העושים שימוש בכרטיס האשראי של "יותר".
ב"יותר" זיהו כי בשנה החולפת נרשמה ירידה של 50 אחוז בהוצאות חיילי החובה על פעילויות ספורט, פנאי ובידור. ניתוח כולל של הנתונים מעלה כי ענף ההלבשה וההנעלה מדורג במקום הראשון בסולם הבזבוזים, עם נתח מכובד של 18 אחוז, מתוכם 15 אחוז המיועדים לרכישת ביגוד, והיתר לקניית נעליים. נתונים אלו, אגב, מעידים על ירידה של אחוז אחד בלבד בהוצאות החיילים על בגדים ונעליים, בהשוואה לדוח המסכם של שנת 2006.
חברות הסלולר ישמחו ודאי לשמוע כי במקום השני ברשימה מדורגים תשלומי החיילים בגין שימוש בטלפונים הניידים, שנטלו 15 אחוז מסך ההוצאות בשנה האחרונה. במקום השלישי ניצבים בתי-הקפה והמסעדות, בהם משקיע החוגר הממוצע 13 אחוז ממשכורתו. חרף זכאותם של חיילים לשימוש חופשי בתחבורה הציבורית, גם אשתקד - בדומה ל-2006 - מהווים התשלומים על דלק עשרה אחוזים מבזבוזיהם השנתיים.
את תחתית הטבלה בהוצאות של חיילי צה"ל פותחים המכונים הרפואיים, עם שבעה אחוזים, ואחריהם המרכולים ורשתות המזון - בהם מבזבזים לובשי המדים שישה אחוזים מכספם. מיד לאחר מכן מדורגים תחומי הספורט, הפנאי והבידור. על-פי הנתונים נדמה כי החיילים נמנעו כמעט לחלוטין מביקור בתאטראות, בבתי-הקולנוע ובפארקי שעשועים למיניהם. לעומת זאת, שיעור ההוצאה על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לא השתנה בשנתיים האחרונות, והוא עומד על שלושה אחוזים בלבד.
במועדון "יותר" שמחו לדווח כי ב-2007 גבר שיעור הרכישות באמצעות כרטיס האשראי שלהם על פני השימוש במזומן. החייל הממוצע מוציא מכיסו מדי חודש כ-1000 שקל - פי שניים מהמשכורת הצבאית הממוצעת לחודש - כאשר 60 אחוז מהם משולמים בכרטיס האשראי של "יותר". "חיילי החובה נחשבים לכוח צרכני חשוב במשק, למרות משכורתם שנעה בין 400 ל-600 שקל בחודש", סיפר מנהל מועדון "יותר", אשר אזולאי. "מטרתנו להקל על ההוצאות החודשיות של החיילים, מבלי ליצור כמעט הבחנה בין לוחמים, תומכי לחימה וחיילים עורפיים".

עומדים בפיתוי?

היקף הוצאות החוגרים לא צפוי להצטמצם משמעותית במהלך שנת 2008. מועדון "יותר" פועל גם בימים אלו להרחבת מספר בתי-העסק המשתפים עמו פעולה, במטרה לזכות את החיילים בכמה שיותר הנחות וצ'ופרים. על הכוונת של "יותר" נמצא כיום מגוון רחב של חברות גדולות, שיאפשרו להעניק הטבות בעשר רשתות שונות, בהן "קסטרו", "פוקס", "אייץ' אנד או", "רנואר", "ניו פארם", "שקם אלקטריק", "צומת ספרים", "קפה קפה", "פיצה האט" ו"בורגראנץ'".
"במהלך השירות שלי היו פעמים שחשבתי שקניון עזריאלי הוא חדר האוכל של הקריה", העיד סמ"ר (מיל') אביב כנעני, ששירת עד לפני מספר חודשים בבסיס מטכ"ל בתל אביב. "בשעה 12.30 בצהריים מתחם האוכל של הקניון היה מלא בחיילים. רובם באמת מנצלים את הזמן כדי לאכול, לשבוע ולחזור לבסיס, אבל החנויות מנסות למשוך אותם להיכנס אליהן באמצעות מבצעים מיוחדים - והן מצליחות לא מעט במשימה הזו".
עם תום שירותו הצבאי גילה כנעני שנותר כמעט ללא יתרה בחשבון הבנק. "סיימתי את הצבא מבלי שנותר לי גרוש", סיפר. "זה הגיע למצב שבזבזתי את כל החסכונות ששמרתי לפני הצבא ואת כל המשכורות הצבאיות - סכומים בסדר גודל של אלפי שקלים. אם הייתי משרת עוד שנה, אולי גם הייתי מגיע למינוס בחשבון הבנק שלי".
מועדון "יותר" מציע לרכוש באתר האינטרנט שלו, בין היתר, כרטיסים להצגות, למופעים ולאתרי שעשועים. כדי להגדיל את מספר הרכישות הנעשות דרכו, ולהרחיב את כמות בתי-העסק המשתפים פעולה עם המועדון, מתכננים ב"יותר" לצאת בקמפיין שיווקי לאתר. היעד שהציב לעצמו המועדון בתחום זה הוא העלאת שיעור הכניסות לאתר הבית ב-35 אחוז לפחות.
מנתוני השנה החולפת עולה כי מכלול ההטבות שמציע המועדון הביא לחיסכון כולל של למעלה מ-30 מיליון שקל בעבור החיילים - עלייה של כ-15 אחוז. הצ'ופרים הנחשבים לרווחיים ביותר: ההנחות שמציעות הרשתות השונות, המתנות שמספק "יותר" לכל חייל ביום גיוסו, והבונוסים שמוענקים לחוגרים על-ידי חברות הסלולר. בשנה האחרונה השקיע המועדון עשרה מיליון שקל נוספים ברכישת ערכות למתגייסים בבקו"ם. המארזים המיוחדים, שעלות כל אחד מהם עשרות שקלים, חולקו ב-2700 לרבבות חיילים טריים, וייתכן כי תכולתם תשודרג.
חיסכון נוסף ממנו נהנו חיילי החובה, הנאמד בחמישה מיליון שקל, הוא ההנחות שמקנה הרכישה בכרטיס האשראי של "יותר" בבתי-עסק שונים ברחבי הארץ. נתון זה מצביע על עלייה משמעותית, של כמיליון שקל וחצי, בהשוואה לשנת 2006, המיוחסת ל-1500 חנויות ורשתות המשתפות פעולה עם המועדון של האגודה למען החייל.
במקביל להרחבת ההטבות המוענקות לחיילי החובה, נרשם גידול ניכר ברווחי מועדון "יותר". "המגוון שאנחנו מציעים לחוגרים מהווה ראי לרווחים שלנו", הסביר אזולאי. "הפעילות המוגברת שלנו בשנה האחרונה, שהתבטאה בפיתוח פרויקטים שונים, ביישום יוזמות חדשות ובהרחבת שיתופי הפעולה הקיימים, הביאה לעלייה בהכנסות וברווחים של המועדון".

מושכים מלש"בים

 בהנהלת "יותר" מעוניינים לעורר את מודעות בני הנוער העומדים בפני גיוס לכרטיס האשראי של המועדון. כחלק משאיפה זו, יוקם בחודשים הקרובים ביתן קבוע של "יותר" במיצג החילות בתל השומר. "אוכלוסיית המלש"בים מהווה מאגר לקוחות פוטנציאלי חשוב ומשמעותי", הסבירו השבוע במועדון, "והמטרה היא להגביר את השיווק על מנת למשוך חברים חדשים - עוד לפני גיוסם".
במהלך השנה הקרובה צפויה להיפתח קבוצה בת 20 חיילים, שתהווה מדגם מייצג של חיילי החובה בצה"ל. הפורום יתכנס אחת לרבעון על מנת להעלות רעיונות שונים, ולהמליץ על יוזמות שאותן יוכל המועדון לקדם. כך לדוגמה, אם יועלו תלונות בנוגע לעלות הגבוהה של תהליך הנפקת רישיון הנהיגה, ינסו ב"יותר" לפעול במטרה להציע מחירים אטרקטיביים לשיעורי נהיגה בעבור חיילים.
כמו כן, נבחנת האפשרות לערוך סקר מקיף, בשיתוף מרכז מדעי ההתנהגות באגף משאבי האנוש, שיספק למועדון מידע בנוגע להרגלי הצריכה של חיילים, ויאפשר ל"יותר" להעניק שירות מיטבי לחבריו.
הסקר צפוי לבחון, בין היתר, את מקומות הבילוי של החיילים, את רשתות השיווק המועדפות עליהם, את מודעותם להטבות שמציע המועדון, ואף יערב בכך את הורי החיילים. ב"יותר" מניחים כי חלק נכבד מהוצאות חיילי החובה ממומן על-ידי הוריהם, ומעוניינים לבחון גם את השלכות הסוגיה הזו בסקר.

   
תגובה לכתבה  שלח לחבר  גרסת הדפסה 
כתבות נוספות
המטכ"ל נפרד מאולמרט: "הענקת את חופש הפעולה הדרוש"
במקשנ"ר מתכוננים להגברת שימוש בטנקים בשטחים בנויים
החום בשיא: גולני זכתה לביקוש הגבוה ביותר בתולדותיה
שיעור נפגעי ההלם במבצע בעזה - הנמוך בתולדות צה"ל
המל"מ: חמאס מחפש ראיות לשימוש בתביעות בין-לאומיות
יותר ממחצית מנקודות הבידוק באיו"ש יפונו עד ספטמבר
12345678910הבא
שבוז הוא פורטל המיועד למתגייסים, חיילים וחיילים משוחררים. שבוז כולל מידע מעודכן ורלוונטי על צו ראשון. תפקידים, קורסים, מיונים, תאריכי גיוס, רשימת ציוד, טירונות, חיל השריון, חיל רגלים (חי"ר), חיל תותחנים, חיל הנדסה (הנדסה קרבית), חיל הים, חיל הרפואה, חיל האוויר, חיל החימוש, חיל שלישות, חיל החינוך, חיל המודיעין, מג"ב, גולני, אגוז, שלדג, סיירת מטכ"ל, 669, דובדבן, עוקץ, חובלים, קצין העיר, בית החייל, משכורת צבאית, חר"פ, גימלים, קצונה, הנחות לחיילים, עבודה מועדפת, פיקדון אישי, מענק שחרור, פסיכומטרי, בגרויות, כנס משתחררים ועוד.