 צילום: איתי כהן
|
האם תוכנית החיילים של חברת הסלולר הכתומה מסתמנת כפחות משתלמת ויותר מטרטרת? מתלונות חיילי חובה שהגיעו ל"במחנה" עולה: החיובים אינם תואמים את התנאים שהובטחו. במוקד אורנג' הפנו את החיילים לסוכני המכירות. "אני חש מרומה ומאוכזב", אומר אחד החיילים. פרטנר: אישרנו ביטול מלא של העסקאות
סוכני מכירות מטעם חברת פרטנר מציעים לחיילים להצטרף לרשת אורנג' בתנאים אטרקטיביים - שאינם תואמים את העלויות שנגבו מהם לאחר מכן - כך לפחות עולה ממספר תלונות שהגיעו למערכת "במחנה". חיילי החובה סיפרו כי סוכני המכירות של אורנג' בבסיסים הציעו להם עסקה משתלמת במיוחד, אולם בפועל גילו החיילים כי התחייבו לתנאים שונים בעליל.
לפני מספר חודשים הגיעו מספר סוכני מכירות של אורנג' למחנה צריפין, שם ניסו למשוך את תשומת לבם של החיילים, על מנת לשכנעם להירשם לתוכנית החיילים של החברה. "הסוכן הבטיח לי שבמסגרת התוכנית אקבל את המכשיר בחינם, ללא כל התחייבות כספית או תשלום חודשי. הוא גם אמר שהתעריף בעבור שניית שיחה יעמוד על אגורה אחת בלבד", מספר רב"ט משה יצחקי, אחד החיילים שנעתרו להצעתו של סוכן מכירות שפעל בבסיס. "במעמד חתימת העסקה שאלתי מספר פעמים האם המכשיר ניתן ללא תמורה, והאם אין עלויות כספיות נלוות שעליי לשלם כדי לקבלו. הסוכן השיב לי כי ההוצאה היחידה היא בגין השימוש במכשיר".
חרף העובדה כי רב"ט יצחקי ביקש לעיין בחוזה בטרם יחתום עליו, הוא התבקש לחתום על צג אלקטרוני, והובטח לו, לדבריו, שהמסמך יישלח לתיבת הדוא"ל שלו. עם זאת, החוזה לא הועבר ליצחקי, וכשבועיים לאחר חתימת ההסכם נשלחה לביתו חשבונית לתשלום, בה מופיע סעיף חיוב על סך 486 שקל - בעבור המכשיר. "פניתי מיד למוקד שירות הלקוחות של החברה, שם הסבירו לי כי נפלה טעות בתנאים שצוינו בפניי בעל-פה בבסיס, והמליצו לי לטלפן לסוכן כדי לפתור את העניין", משחזר רב"ט יצחקי.
יצחקי אכן פעל כך, ולדבריו יצר קשר עוד באותו היום עם הסוכן שהבטיח תנאים אחרים לגמרי. "אני מצטער, באמת אירעה טעות. אתה מוזמן להחזיר לנו את המכשיר ולשלם רק על עלות השיחות שביצעת", אמר הסוכן בשיחתו עם רב"ט יצחקי. אחר-כך, פנה לרב"ט יצחקי נציג אחר של החברה, שהודה אף הוא כי נפלה טעות בתנאי העסקה, אך התנה את ביטולה בחתימה על כתב הסכמה לסילוק מוחלט של כל טענותיו ותביעותיו העתידיות כלפי אורנג'. אם יסכים לכך, נאמר ליצחקי, עליו גם להחזיר את הטלפון הסלולרי שקיבל. בכתב ההסכמה התבקש יצחקי לאשר כי הוא מודע לכך שביטול העסקה הוענק לו לפנים משורת הדין, ואינו מהווה הודאה באחריות מצד פרטנר לכל טענה או דרישה שיציג. כמו כן, נדרש הלקוח שלא לפרסם, ליידע או להתיר שימוש מכל סוג שהוא במהות ההסכם ובתוכנו, וכן בהשתלשלות העניינים, מבלי לקבל מראש אישור בכתב מפרטנר. יצחקי סירב לחתום על המסמך.
"לקחתי את המכשיר רק כי הוא ניתן בחינם", מבהיר רב"ט יצחקי. "אני חש מרומה ומאוכזב. לא רק שהסוכן והחברה ניצלו את תום לבי, כעת אורנג' גם גובה ממני כספים שאותם לא התחייבתי לשלם", הוא טוען.
מקרה נוסף שהתרחש באותו החודש, נוגע לחייל המשרת בקריה. לחייל פנתה סוכנת מכירות של אורנג', שעמדתה הוצבה מחוץ לשערי הבסיס. הנציגה הציעה לרב"ט ל' להצטרף לתוכנית החיילים של אורנג'. "הסוכנת לא הציגה בפניי שום חוזה, אלא הבטיחה לי בעל-פה כי המכשיר יינתן בחינם, ואינני מחויב לשלם שקל אחד תמורתו", הוא מספר.
גם לדברי ל', הוא נתבקש לחתום על צג המחשב הנייד של הסוכנת, מבלי לראות כלל את החוזה. "ביקשתי לקרוא את המסמך לפני שאני מסכים, אך הסוכנת טענה כי זה בלתי אפשרי והבטיחה שהוא יישלח לביתי", אומר רב"ט ל'. זמן קצר לאחר מכן, יצר ל' קשר עם החברה הסלולרית על מנת לוודא את תנאי העסקה. "התקשרתי לשירות הלקוחות של אורנג' והתברר לי שהפרטים שנמסרו לי על-ידי הסוכנת אינם נכונים ואפילו שקריים", הוא מגלה.
ל"במחנה" נודע על מקרה נוסף, בו נרשם פער מהותי בין התנאים שהובטחו לחייל על-ידי הסוכן בבסיס, לבין העלויות שפורטו בחשבון החודשי. עם זאת, הסביר החייל במקרה זה כי הוא מנוע מלדבר על כך מפאת חתימתו על כתב הסכמה לביטול העסקה.
תגובת חברת פרטנר: "מדובר באי-הבנה במעמד ביצוע העסקה"
מחברת פרטנר, מפעילת אורנג' בישראל, נמסר בתגובה לטענות שהושמעו: "החברה רואה עצמה מחויבת לחיילי צה"ל ויוזמת בעבורם פעילות ענפה ומגוונת להעמקת הקשר במהלך כל השנה. נציגי השיווק הישיר של פרטנר הם עובדי החברה, המחויבים לרמת איכות ומצוינות בשירות, על-פי הנהלים המחמירים ביותר של החברה ובהתאם לנדרש על-פי החוק.
"כל עסקה המתבצעת עם לקוח מגובה בהסברים בעל-פה ובמסמכים חתומים על-ידי הלקוח. פרטי ההתקשרות והעסקה, על כל מרכיביה, מתועדים במערכות המחשוב של החברה והלקוח יכול ליצור קשר מידי עם מוקד שירות הלקוחות. בשני המקרים חלה, ככל הנראה, אי-הבנה במעמד ביצוע העסקה, ולאור מחויבותנו הרבה לחיילים, אישרנו לפנים משורת הדין ביטול מלא של העסקה".